Friday 3 August 2012

Aku dan mereka...


Betullah dalam hidup ni, manusia pasti banyak belajar dari orang sekeliling . Mengenali mereka membuatkan aku ingin tahu lebih dan lebih lagi. Bersama orang dan masyarakat luar membuatkan diri ini sedar betapa banyak lagi benda yang aku tak tahu dan pelbagai lagi perkara yang kadangkala tak terjangka dalam pemikiran aku.

Semua orang memang fitrahnya inginkan kebaikan cuma jalan setiap orang untuk menuju kebaikan itu yang berbeza. Kadang-kadang aku fikir betapa banyaknya masalah yang aku hadapi tetapi apabila aku bersama orang lain dan masyarakat kat luar sana , baru aku sedar bahawa ada lagi orang yang lebih malang dan aku sepatutnya bersyukur. Bukankah Allah suka pada hambaNya yang bersyukur?

 Orang lain lagi hebat ujian dan cabaran tetapi kenapalah aku ini yang baru ada ujian sedikit sangat dah gelabah tak tentu pasal. Rupa-rupanya aku belum cukup kenal erti hidup yang sebenar-benarnya.

Aku selalu pohon pada Allah agar dikurniakan hati yang teguh dan keikhlasan dalam beramal. Tetapi kenapalah susah juga aku hendak hadapinya bila ujian itu datang. Kenapa???

Ada seorang teman berkata, Allah tetap akan memberi ujian dan dugaan yang sama selagi kita belum mampu  melepasinya. Terdiam aku seketika untuk berfikir tentang apa yang diperkatakannya.

Aku dah dapat tangkap maksudnya. Once aku memohon keteguhan hati dalam beramal then Allah bagi ujian supaya aku dapat melepasinya. Apabila aku belum berjaya melepasinya, maksudnya itulah cabaran untuk aku supaya menjadi orang yang teguh untuk menghadapi dugaaan itu dan seterusnya berusaha bersungguh-sungguh untuk menghadapi melepasi ujian tersebut. Dan hasilnya insya-Allah kita akan menjadi lebih kuat dan...dan..lepas kita selesai dalam satu ujian kita mestilah bersedia untuk hadapi ujian yang lain pula. Sesungguhnya ujian dan dugaan dari Allah itu menjadikan kita manusia yang lebih kuat. :-)

1 comment:

  1. Benar. memang sukar untuk bermujahadah,maka amat penting peranan orang terdekat kita dalam membentuk akhlak kita.. :D

    ReplyDelete