Thursday 6 September 2012

Di sebalik kegembiraan itu



Wajah Sakinah yang ayu itu kutatap penuh makna. Ceria. Itulah ungkapan yang tepat untuk aku memperkatakan tentang dirinya. Dalam riang tawanya , sungguh aku lihat suatu kesedihan. Dalam senyuman manisnya, sungguh aku lihat dia sedang bangkit untuk menahan rasa dukanya kala itu. Aduhai teman, kau memang insan bertuah yang dipilih Allah untuk menerima ujianNya apatah lagi engkau tidak pernah pun sekali aku lihat mengeluh. Setiap hari engkau bercerita tentang kehidupanmu sehari-hari dengan riak gembiramu.Wahai hamba Allah , aku tidak tahu bagaimana engkau mampu untuk mendapat kekuatan seperti ini. Ya Allah, kurniakanlah kebaikan padanya dan jadikanlah aku sepertinya!

Sungguh bertuah ibu yang melahirkanmu, anak solehah sepertimu sungguh aku kagumi. Wahai teman, sudah pasti engkau tahu darjat anak yang solehah itu tinggi darjatnya disisi Allah.

"Akan terputus amalan anak Adam apabila dia meninggalkan dunia yang fana ini kecuali 3 perkara:
Doa anak yang soleh, amal jariah dan ilmu yang dimanfaatkan."

Dalam kesibukan dan kekabutan waktu itu, sempat kulihat betapa tenangnya dirimu dan juga engkau tidak lupa lemparkan senyuman tulus itu. Ya Allah, betapa aku melihat nikmat ujian yang Kau beri pada dia. Masya-Allah. Sungguh, ya Allah, Kau mengajar aku erti hidup setiap hari.

No comments:

Post a Comment