Tuesday 1 January 2013

Dalam Kemurahan hati


Perkongsian yang memaknakan kehidupan


Allah sayang orang yang banyak memberi manfaat kepada orang lain. Sungguh, segala yang kita miliki pada saat ini adalah milik Dia yang sempurna. Jadi, janganlah sekali-kali kita menjadi orang yang kikir dalam aspek yang kita ada saat ini seperti ilmu mahupun wang ringgit.

Ada lima perkara dalam hidup kita yang berkait rapat dengan sifat murah hati:

Jom kita telusuri satu persatu:-

1)Pertama :  (fizikal)

Kita dianugerahkan tubuh badan yang sihat. emm, apa yang kita boleh lakukan? (Fikir sejenak).
Bagi orang yang memiliki tubuh badan yang sihat, boleh kita gunakan nikmat ini untuk menolong insan lain dari segi kemampuan fizikal meskipun sekecil-kecil aspek seperti mengangkat barang.

2)Kedua:  (kasih sayang)

Sejujurnya, kita tidak boleh memberi kasih sayang andai kita sendiri tidak banyak mengasihi orang lain. Makna di sini adalah jika kita tidak banyak mengasihi orang lain bagaimana Allah hendak mengasihi kita?? (Tanya diri) Orang yang tidak mendapat kasih sayang Allah hatinya keras tiada perasaan maka mustahil untuk dia memberikan kasih sayang kepada orang lain.

Kita perlu mencontohi akhlak rasulullah yang terkenal dengan kemurahan hatinya mengasihi semua makhluk Allah yang lain dengan menyayangi diri kita sendiri terlebih dahulu. Kemudian barulah kita dapat memberi kasih sayang kepada orang lain dengan berkat kasih sayang daripada Allah kepada dirinya.

3)Ketiga:  (kerohanian)

Jika kita seorang yang berilmu lebih-lebih lagi ilmu agama maka kita gunakan untuk menolong orang lain supaya dekat dengan Allah. Sia-sia jika kehidupan ini jika kita tidak melakukan 'amar ma'aruf nahi mungkar' dengan menyebarkan ilmu agama sehingga semua orang faham dan mengamalkannya dalam kehidupan.

4)Keempat:  (kewangan)

Jika kita memperoleh rezeki dan nikmat yang banyak maka jangan sesekali kedekut untuk menghulurkan bantuan dengan harta yang kita ada. Harta yang kita ada adalah milik Allah.

5)Ilmu:  (ilmu)

Orang yang mempunyai ilmu, tidak kisah dalam bidang apa-apa pun jangan sekali berkira dengan ilmu yang ada. Berusaha untuk menyebarkan ilmu dengan apa jua cara dan tindakan agar dapat membantu orang lain memajukan diri dan masyarakat terutamanya.

Kesimpulan;

Lima perkara tadi menentukan kemurahan hati dengan sentiasa memberi tanpa mengharapkan balasan. Bermurah hatilah kepada sesiapa pun agar mendapat ganjaran di akhirat nanti, insyaAllah.



No comments:

Post a Comment