Tuesday 8 January 2013

Niat Yang Menggegarkan!


Rasakan getaran niatmu...



"Barang siapa yang mengharapkan perjumpaan dengan Rabbnya, maka hendaklah ia mengerjakan amal soleh dan janganlah ia mempersekutukan seorang pun dalam beribadah kepada Rabbnya." (Al-Kahfi :110)


Syaikh Ibnu Utsaimin mengatakan bahawa niat tempatnya di hati dan tidak memiliki tempat di lisan dalam segala amalan. Sesungguhnya Allah mengetahui niat hamba. Boleh jadi hamba melakukan satu perbuatan yang dilihat oleh manusia sebagai amal salih, tetapi sebenarnya amalnya rosak. Niatlah yang merosakkannya.

Sungguh, Allah mengetahui apa yang terdetik di hati dan pada hari kiamat nanti manusia tidak diberi balasan kecuali apa yang ada dalam hatinya.


"Maka apakah dia tidak mengetahui apabila dibangkitkan apa yang ada di dalam kubur, dan dilahirkan apa yang ada dalam dada? Sesungguhnya Rabb mereka pada hari itu Maha Mengetahui keadaan mereka." (Al-'Adiyat:9-10)


Apabila kita berniat mencari redha Allah dan kehidupan akhirat dalam setiap amal perbuatanmu pasti kita akan mendapatkannya tetapi tatkala kita meniatkannya untuk mengejar dunia, berkemungkinan kita memperolehnya dan berkemungkinan juga kita tidak akan memperolehnya.

Dengarkanlah perkataan Abdullah Bin Mas'ud:

Ucapan tak berguna kecuali diiringi perbuatan. Ucapan dan perbuatan tak berguna kecuali diiringi dengan niat dan niat juga tak berguna kecuali sesuai dengan Sunnah Nabi Muhammad s.a.w.

Mari kita mempraktikkan niat secara jelas dan nyata dalam melakukan aktiviti setiap hari. Antaranya:

1)  Niat saat bangun tidur untuk melaksanakan solat subuh.

Waktu bangun ini perkara yang tidak harus dilupakan adalah berdoa pada Allah atas nikmat yang di beri. Semoga tidur dapat menjadikan kita manusia yang sihat dan bersemangat untuk menjadi insan berguna.

2) Niat saat masuk mandi dan keluar kamar mandi.

Melalui aspek ini, kita perlu sentiasa berniat untuk membersihkan diri. Bukan ke kebersihan sebahagian daripada iman?

3)  Niat saat makan dan minum

Ha..waktu ni jangan lupa untuk mensyukuri nikmat Allah . Banyak pahala dengan selalu bersyukur.
Seronoknya!

Kesimpulannya...

Niat dapat mengubah arah perjalanan dan usia anda semuanya menjadi milik Allah.Wasalam.



No comments:

Post a Comment