Monday 10 June 2013

Produktiviti Sampai Garisan Penamat





Dalam hidup ini apabila kita ingin melaksanakan sesuatu perkara nescaya kita akan bersemangat pada mulanya. Namun, apabila dugaan datang...

Semangat yang pada awalnya membara bak api yang marak seakan malap. Apabila dugaan datang lagi, semangat itu semakin malap.

Bukan saya seorang dan bukan awak seorang sahaja yang mengalaminya bahkan manusia lain pasti pernah menempuhnya.

Percaya atau tidak nilai produktiviti dalam diri kita makin rendah dan bertambah rendah. Aduhai, tak dapat dibayangkan hasil di garisan penamat nanti.

Cabaran yang datang dalam hidup kita sebenarnya terbentuk dari dua elemen:

- cabaran dalaman: Berupa bisikan nafsu dari dalam diri kita dan was-was daripada syaitan.
-cabaran luaran: Berbentuk ancaman serta halangan yang berada di luar kawalan manusia.

Sungguh, Allah jadikan cabaran itu sebagai satu fitrah sebab Dia ingin melihat siapa yang sebenar-benarnya  yang berjaya dan siapa pula yang menyerah kalah.

'Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan sesunggunhnya Dia pasti mengetahui orang-orang yang dusta.'

(al-Ankabut: 3)

Emm..lima langkah yang boleh dikongsi bersama teman dan taulan supaya kita dapat mengekalkan produktiviti sampai ke garisan penamat.

Yang pertama: Jangan pernah sesekali berhenti dalam sesuatu perkara yang telah kita lakukan. (Dont Give Up ya!)

Yang Kedua: Ingat balasan yang akan diterima. (Bukan balasan di dunia tapi di akhirat tau!) . Kita semuakan ahli syurga ^_^

Yang Ketiga: Ingat bagaimana kita memulakan sesuatu perkara itu. (Ingat saat kita bersemangat saat mula-mula melakukan perkara itu.)

Yang Keempat: Dapatkan 'support' dari mama, abah, ibu, ayah, umi, abi, rakan, teman dan taulan. Berkongsilah dengan mereka.

Yang Kelima: Segarkan diri anda. Jangan hanya fikir masalah. Buka horizon minda luas-luas. Pergilah beriadah atau buat aktiviti yang membantu fizikal dan mental. It's better!

Haa..itulah dia tips yang boleh dikongsi bersama.

Akhir kata dari saya, jom lari maraton bersama saya dengan syarat tak boleh lari separuh jalan kemudian berhenti tetapi mesti habiskan larian sampai garisan penamat ! Coolkan :)

Wasalam

Salam kasih sayang tanpa syarat

Produktiviti itu sungguh mengujakan...

No comments:

Post a Comment