Wednesday 4 January 2012

Ucapkanlah Kata-Kata Yang Baik

Bahasa Jiwa Bangsa. Peribahasa yang sangat sinonim dalam kalangan masyarakat melayu sepanjang zaman.Tapi setakat dengar pun tiada guna dan kalau lihat komunikasi anak muda zaman sekarang seakan-akan hilang jati diri anak melayu dan yang lebih utama lagi sebagai orang islam. Banyak situasi masa kini yang sebenarnya membimbangkan terhadap generasi kaum muda kerana kaum inilah yang akan membangun dan menyambung warisan zaman-berzaman.Tapi salahkah kalau kita menyatakan bahawa kaum tua sebenarnya kadang-kala turut menjadi salah satu faktor yang menyebabkan anak muda abad moden ini menjadi kurang diajar terhadap bahasa sendiri sehingga lahirnya bahasa yang kurang sedap di dengar atau yang lebih tepat bahasa kurang ajar.


Kehidupan hari ini yang semakin ketandusan bahasa.

Situasi yang paling mudah digambarkan ialah di pasar , seorang isteri diherdik oleh suaminya dengan mengatakan isterinya bodoh di hadapan khalayak ramai.Hal ini kerana si isteri tersilap mengambil barang yang hendak di beli oleh si suami. Di samping itu terdapat kelibat anak mereka di belakang yang hanya mampu menggeleng-geleng kepala melihat keadaan kedua orang tuanya.Mungkin ada yang berfikir wujudkah fenomena seperti ini? Jawapannya memang ada malah mungkin ada yang lebih dahsyat.Renung-renungkanlah...


Berbicara menggunakan perkataan yang baik walau dimana sahaja berada.
Hubungan yang baik bermula dari kata-kata ...


Kita mesti gunakan perkataan yang baik kerana bukankah perkataan yang baik itu tuntutan dalam agama.Kawan-kawan, sebenarnya kita memang tak dapat tahu apa yang dirasai oleh seseorang dalam hatinya.Mungkin kadang-kala ucapan kita mungkin menyakitkan hatinya.Siapalah yang tahu!Di sini bukanlah kita mesti terlalu skema apabila bercakap dengan orang.Tapi siapa yang dapat aplikasi Bahasa Melayu dengan betul semestinya kita perlu tabik dan janganlah memperlekehkannya.Bukan senang zaman sekarang nak jumpa orang yang memperkasa bahasa melayu kita.Asalkan yang penting kita perlu tahu cara dan adab kita apabila bercakap dengan orang lain tidak kira tua atau muda.

Hubungan yang baik dapat dipelihara melalui kata -kata yang berhemah.

Tidak semestinya bahasa melayu sahaja kita perlu jaga penggunaannya dalam komunikasi tetapi bahasa lain pun tidak turut ketinggalan seperti bahasa inggeris atau bahasa cina atau bahasa tamil atau bahasa jerman atau bahasa jepun dan bermacam-macam lagilah.Kalau nak sebut semua bahasa, alamat satu muka surat ni pun tak cukup.

Jadi, jangan ketinggalan untuk mengucapkan kata-kata yang baik setiap masa.Sesungguhnya, keindahan bangsa terletak pada bahasanya.Jangan lupa!

No comments:

Post a Comment